Weet-varia’s wetenschap & technologie, oudere pagina’s.
Weet-varia’s wetenschap & technologie, oudere pagina’s.

Bron: BBC-news science/nature of technologie, tenzij anders vermeld.

Varia-index.
Varia-index.
oldrec2.wav
De 10 seconden opname van 1860 is te horen door op icoon rechts te klikken of naar de Franse site Wikio (zie adres onder volgende afbeelding) te gaan.
Raadsel rond zwemmende alligator lijkt opgelost. Reuter, 14 maart 2008.
AMSTERDAM - De tegenstander onder water geruisloos besluipen, zonder te beschikken over vinnen of zwemvliezen. De vijandelijke aanpak van de Amerikaanse alligator was jarenlang onverklaarbaar, maar Amerikaanse onderzoekers lijken dit mysterie te hebben opgelost.

Met de spieren in het middenrif en de ribben verschuift de alligator de longen naar andere delen in het lichaam.
Na de duik in het water verplaatsen de longen zich naar de staart. Het reptiel forceert de longen naar de zijkant als het onder water wil kantelen en drukt de longen richting de kop als het boven water wil komen.
Geruisloos
Via deze methode kan het beest zich geruisloos voortbewegen zonder dat het zichzelf met gehaaste bewegingen verraadt bij mogelijke prooien, zei onderzoeker Uriona donderdag tegen persbureau Reuters.
Uriona is student aan de Universiteit van Utah. Zijn uitkomsten verschijnen in het magazine Journal of Experimental Biology. Samen met professor C.G. Farmer deed hij twee jaar lang onderzoek naar het gedrag van jonge alligators in Louisiana.
De onderzoekers plaatsen elektroden op de reptielen om de bewegingen te kunnen volgen. De kantelbewegingen werden getest in een aquarium.
Techniek
De techniek achter het drijfvermogen van de Amerikaanse alligator zou mogelijk ook gebruikt worden door andere dieren, zoals salamanders en schildpadden, vermoeden de onderzoekers.
De zwemmethode van de alligator verklaart mogelijk waarom het reptiel spieren heeft in het middenrif, in tegenstelling tot andere reptielen.
 
De eerste Weet-varia van 2008  met een bericht, dat een glimpje hoop biedt voor ‘groen’ vliegverkeer.
De vlucht van het twee-persoons vliegtuig EV-003 op brandstof cellen. Maar voorlopig hebben we het als het over bemande vliegtuigen gaat over een nog erg beperkt vlucht-bereik bij aandrijving op brandstofcel of zonnecel.  Een ander bericht gaat over iets wat maatschappelijk helemaal niet nuttig is, maar wel bijzonder interessant. Een vinding, waarmee lang voor Edison’s fonograaf er al geluid werd vastgelegd. Een opname uit 1860 kon onlangs beluisterd worden. Maar we beginnen met de recente ontdekking van de bijzondere zwem-capaciteiten van alligator.  Het geheim van het geruisloze onder water besluipen.
In juli 2005 ging het eerste vliegtuig op brandstofcellen de lucht in  en vorig jaar was Zephyr, een op zonne-panelen gedreven vliegtuig 54 uur-een wereldrecord onbemand vliegen-  in de lucht (zie afbeelding rechts).  
De onlangs gehouden vlucht met de EC-003 had twee man aan boord. Tijd voor groot optimisme is echter nog niet aangebroken. Het bereik van het experimentele vliegtuig is gesteld op 45 minuten, wat nog een heel eind verwijderd is van wat nodig is voor commercieel massa-vervoer door de lucht. Een ander probleem is dat gebruik van brandstofcellen beter niet kan leiden tot meer dan de huidige hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer: ook dan is namelijk een klimaat-effect.
var08-I
var060408