wpa3a2d57a.png
wp0edfba83.png
wp4827aa9c.png
wp5c9e216e.png
wpd01099ed.png
Archief-kopie
wpf9a8e39a.png
wpf61f2972.png
wpf8d566d6.png
entree/home


Blogpagina’s
home 1



home 2


wpa841723f.gif
wp9d8e84b5.gif
wp70272859.png
18-04 Actie voor WESTLANDRAIL
ts180408
wp7dce1fb9.png
wpa6c778de.png
wpd6995d65.png
wp09f57796.png
Jose Chung opent website:
http://www.westlandrail.nu/
Donderdag 17 april was een bont gezelschap te gast bij de HTM, die het gezelschap vervoerde met randstad-voertuig 3 van CS naar Loosduinen.  Hoewel, je zou ook kunnen zeggen te gast bij de Zuid-Hollandse Statenfractie van GroenLinks, want die organiseerde de trip.  GroenLinks was dan ook ruim vertegenwoordigd met de Statenfractie, kamerlid Wijnand Duyvendak, Bircan Bozbey fractievoorzitter van GroenLinks gemeenteraad Den Haag, verschillende bestuursleden van GroenLinks Zuid Holland,  waaronder mijzelf en Koen Martens voor de techniek. Naast deze rood-groene verzameling waren HTM, Stadsgewest Haaglanden, gemeente Westland, Ronald van Onselen (Platform Beter Openbaar Vervoer Haaglanden) vertegenwoordigd.

Aanleiding voor de rit met randstad-rail is het streven van de Statenfractie naar een lightrail verbinding door het Westland, die aansluit op Randstadrail: Westlandrail. Op dit moment moeten de inwoners en ondernemers in dit gebied het doen met auto of bus, met regelmatig verstopte wegen en belasting van het milieu. En gelet op de woning-bouwplannen in dit gebied zal het probleem van niet-hoogwaardig openbaar vervoer alleen maar toenemen. Dus vandaar het initiatief van de Statenfractie, dat geleidelijk aan steun wint in het gebied. Maar diegenen die beslissingen moeten nemen zijn lastig in beweging te brengen, al vinden zijn ze eigenlijk wel voorstander van de lightrail verbinding in het Westland.  Provincie en Haaglanden wijzen naar elkaar als eerst verantwoordelijken en doen daarom beiden niets.

Het zal ook niet meevallen om geld los te peuteren bij het kabinet dat ondanks grote worden over klimaat-aanpak meer aan asfalt als aan openbaar vervoer wil uitgeven. De HTM  en Stadsgewest Haaglanden vragen zich ook af of ze de voertuigen wel vol krijgen. Redenering: de woonkernen in Westland liggen niet geconcentreerd, maar verspreid. Maar dat argument wordt in elk geval deels ontkracht als het gemakkelijk wordt (voorstel Statenfractie) met de fiets in de voertuigen te reizen.

Mischien dat  de rit van donderdag enige besluitnemers er toe aanzet wat meer te ondernemen.  Dat was in elk geval de bedoeling van deze tour, waar Staten-fractie voorzitter Oscar Dijkhoff met de microfoon in de hand verschillende betrokkenen om hun reactie vroeg. Maar de hoop is vooral gevestigd op steun van de bevolking.  Om het die gemakkelijk te maken die steun manifest te maken is donderdag een speciale website geopend. Wie zich geroepen voelt: klik op het adres rechts van deze tekst.
Complete serie door mij gemaakte foto’s:, zie :
http://www.harrie-kampf.nl/varia/galerie3.html
Oscar Dijkhoff in gesprek met Wijnand Duyvendak